Statut GminyDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2018-05-24 14:51:55

Statut Gminy

Załącznik do Uchwały Rady Gminy

Nr V/31/2003

z dnia 21-02-2003

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy

 

           STATUT GMINY IWANISKA   Kopia

 

 

 

Rozdział I.

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

Uchwała określa:

1)     ustrój Gminy Iwaniska

2)     zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,

3)     organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Iwaniska, komisji Rady Gminy,

4)     tryb pracy Wójta Gminy Iwaniska,

5)     zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Iwaniska,

6)     zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich.

 

§ 2.

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Iwaniska,

Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Iwaniska,

Komisji – należy przez to rozumieć komisję Rady Gminy Iwaniska,

Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Iwaniska,

Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Iwaniska,

Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Iwaniska,

 

 

Rozdział II.

Gmina

 

§ 3.

Gmina Iwaniska jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

 

 

 

§ 4.

Gmina położona jest w Powiecie Opatowskim, w Województwie Świętokrzyskim i obejmuje obszar 100,5 km2.

Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:150000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

1.     W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice i osiedla oraz – stosownie do potrzeb lub tradycji – inne jednostki pomocnicze.

2.     Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

 

§ 5.

 

1.     W celu wykonania swoich zadań Gmina tworzy samorządowe jednostki organizacyjne, którymi mogą być:

                        a) jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej,

                        b) gminne osoby prawne.

Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 2 do statutu.

2.     Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 

§ 6.

 

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Iwaniska.

 

 

Rozdział III.

Jednostki pomocnicze Gminy

 

 

§ 7.

 

1.      Jednostkami pomocniczymi są sołectwa. Wykaz sołectw utworzonych do dnia uchwalenia niniejszego statutu stanowi załącznik nr 3.

2.                  O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1)     inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

2)     utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3)     projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4)     przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

                        Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 2.

 

 

§ 8.

 

Uchwały, o jakich mowa w § 7. ust. 2 powinny określać w szczególności:

1)      obszar,

2)      granice,

3)      siedzibę władz

4)      nazwę jednostki pomocniczej.

 

§ 9.

 

 

1.     Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2.     Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

 

 

§ 10.

 

1.     Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.

2.     Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

 

 

§ 11.

 

1.     Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej powinien uczestniczyć w sesjach Rady.

2.     Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3.     Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

 

 

 

Rozdział IV.

Organizacja wewnętrzna Rady

 

 

§ 12.

 

1.     Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.     Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

 

 

 

 

 

§ 13.

 

1.     Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2.     Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

 

 

§ 14.

 

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1)      przewodniczący,

2)      wiceprzewodniczący,

3)      komisja Rewizyjna,

4)      komisje stałe, wymienione w Statucie,

5)      doraźne komisje do określonych zadań.

 

 

§ 15.

 

1.     Rada powołuje następujące stałe komisje:

1)      Rewizyjną,

2)      Planu Budżetu,

3)      Oświaty, Kultury, Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego,

4)      Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego Gminy.

2.     Rada określa skład liczbowy poszczególnych komisji w drodze uchwały

3.     Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

4.     W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

 

§ 16.

 

1.     Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.     Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3.     Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji ciążą na Przewodniczącym Rady poprzedniej kadencji i obejmują:

1)      określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2)      przygotowanie projektu porządku obrad,

3)      dokonanie otwarcia sesji,

4)      powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

4.     Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt. 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.

 

§ 17.

 

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1)     zwołuje sesje Rady,

2)     przewodniczy obradom,

3)     sprawuje policję sesyjną,

4)     kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5)     zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6)     podpisuje uchwały Rady,

7)     czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

 

 

§ 18.

 

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

 

 

§ 19.

 

1.     Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 17. Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2.     Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

3.     W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.

4.     Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.

 

 

§ 20.

 

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

 

§ 21.

 

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

 

 

§ 22.


Powrót